UX Pills 2: Anchoring effect
[Τι είναι τα UX Pills; Είναι μικρά κείμενα, που εξηγούν με πρακτικό τρόπο πώς το User Experience Design μπορεί να βοηθήσει την αξία ενός διαδικτυακού τόπου ή μιας εφαρμογής]
Τι είναι το Anchoring effect
Το Anchoring effect είναι μία από τις πιο διάσημες γνωστικές προκαταλήψεις (cognitive biases) και λέει ότι ο άνθρωπος έχει την τάση να λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη του την πρώτη πληροφορία που θα δει σχετικά με ένα προϊόν. Αυτή η πληροφορία θα αποτελέσει το anchor που θα καθορίσει τις μετέπειτα αποφάσεις του.
Παράδειγμα Anchoring
Ας υποθέσουμε ότι μια υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν και το μόνο που ζητάει από τα μέλη της είναι μια δωρεά με όποιο ποσό θέλει ο καθένας. Από τον κόσμο που θα μπει στον κόπο να συνεισφέρει μπορεί να βγει ένας μέσος όρος π.χ. 3 ευρώ ανά δωρεά.
Αν όμως η η υπηρεσία χρησιμοποιήσει ένα anchor του στυλ ”Αν θέλετε δώστε μας 10 ευρώ”, τότε είναι πολύ πιθανό ο μέσος όρος των δωρεών να ανέβει σημαντικά. Γιατί; Γιατί μπήκε το anchor που αυτόματα θέτει μια βάση στην κουβέντα.
Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί το Anchoring effect
Πέρα από περιπτώσεις όπως το προηγούμενο παράδειγμα, το Anchoring effect είναι η βάση για κάθε τιμολόγηση κάθε υπηρεσίας ή προϊόντος στο Διαδίκτυο.
Αν π.χ. υπάρχει μια υπηρεσία που είναι ήδη επιτυχημένη, κάθε νέα υπηρεσία που κάνει παρόμοια πράγματα, είναι δύσκολο να ζητήσει περισσότερα χρήματα από την πρώτη, καθώς το anchor έχει ήδη μπει. Αντίστοιχα, αν η δεύτερη υπηρεσία προσφερθεί σε μια πολύ χαμηλότερη τιμή, τότε αναγκαστικά πιέζει ασφυκτικά την πρώτη να κατεβάσει την τιμή της.
Το anchor για έχει επιτυχία πρέπει να απευθύνεται στο σωστό κοινό. Άρα, είναι σημαντικό να υπάρχει από την αρχή καλή γνώση των χρηστών της υπηρεσίας ή του προϊόντος.
Κίνδυνοι του Anchoring effect
- Αν το anchor τοποθετηθεί παράλογα ψηλά από την αρχή, τότε θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα.
- Αν το anchor πέσει πολύ χαμηλά, τότε υπάρχει ο κίνδυνος οι χρήστες να αντιλαμβάνονται την υπηρεσία ως κάτι λιγότερο σημαντικό απ’ ό,τι είναι.
- Αν το anchor είναι στο μηδέν τότε είναι σχεδόν αδύνατο να ανέβει στο μέλλον. Παράδειγμα: η Apple κάποτε έδινε το λειτουργικό της για $29. Τώρα το δίνει δωρεάν, πράγμα που της απαγορεύει πρακτικά να το χρεώσει στο μέλλον.
Πώς το UX Design βοηθά
- Με μελέτη του κοινού στο οποίο απευθύνεται το website/app
- Με αντίστοιχη μελέτη του ανταγωνισμού
- Με δοκιμές των anchors και τις αντίστοιχες μετρήσεις τους