porcupine colors

porcupine colors

ΑρχικήJournal › Το βιβλίο Nine Lies About Work

Το βιβλίο Nine Lies About Work

Στη δουλειά συμβαίνουν πράγματα που εξηγούνται και άλλα που μας φαίνονται εντελώς παράδοξα. Συχνά πιστεύουμε ότι καταλαβαίνουμε γιατί συμβαίνει κάτι, αλλά αργότερα διαπιστώνουμε ότι είμαστε λάθος.

Το βιβλίο Nine Lies About Work έρχεται για να καταρρίψει εννέα μύθους που αφορούν τη δουλειά και τα καταφέρνει πολύ καλά. Ειδικά όταν παίρνει γενναίες θέσεις π.χ. δεν υπάρχει τρόπος να αξιολογήσεις κάποιον αντικειμενικά.
Το πιο ωραίο του όμως δεν είναι η κατάρριψη των μύθων (αυτό είναι ο τίτλος που πουλάει), αλλά το ότι αντικαθιστά καθέναν από αυτούς τους μύθους με κάτι άλλο, με μια εναλλακτική πρόταση.

Παρότι πρόκειται για ένα βιβλίο που μπαίνει κάτω από τις μεγάλες κατηγορίες Business/Management/Leadership, είναι ένα βιβλίο ανθρωποκεντρικό. Γιατί αυτές οι κατηγορίες αφορούν πριν απ’ ότιδήποτε άλλο ανθρώπους. Ο Project Manager ή ο Product Manager ή ο οποιοσδήποτε Manager είναι κυρίως People Manager.

Το βιβλίο Nine Lies About Work
Το βιβλίο Nine Lies About Work

Οι εννέα μύθοι

Σε συντομία οι εννέα μύθοι που καταρρίπτονται είναι:

  1. Τους ανθρώπους τους νοιάζει για ποια εταιρεία δουλεύουν
    Όχι, δεν τους νοιάζει ποια είναι η εταιρεία. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι το πώς νοιώθουν οι ίδιοι εκεί που βρίσκονται. Και το πώς νοιώθουν οι ίδιοι εκφράζεται μέσα από συγκεκριμένες ερωτήσεις που τους αφορούν π.χ. “Οι συνάδελφοί μου με προστατεύουν” ή “Μπορώ κάθε μέρα στη δουλειά να χρησιμοποιώ τα καλύτερά μου στοιχεία”.

  2. Το καλύτερο πλάνο κερδίζει
    Δεν μπορείς να κάνεις στην πραγματικότητα σχέδια. Το κάθε σχέδιο αφορά τη γνώση που έχεις συλλέξει μέχρι σήμερα. Το αύριο όμως; Για το αύριο εξόπλισε τους ανθρώπους με γνώση και δεδομένα, παρατήρησε πώς τα χρησιμοποιούν και έχε τους εμπιστοσύνη ότι θα τα χρησιμοποιήσουν σωστά.

  3. Οι καλύτερες εταιρείες κλιμακώνουν τους στόχους τους ιεραρχικά
    Οι στόχοι που βάζεις σήμερα αύριο έχουν ξεχαστεί. Πόσο μάλλον αν οι στόχοι αυτοί δεν είναι καν δικοί σου κι έρχονται από πιο ψηλά. Σχεδόν δε σε αφορούν. Αντί για στόχους μείνε κοντά στην ομάδα σου, επικοινώνησε συχνά, μείνε δεμένος με αυτή, φτιάξε συναισθηματικούς δεσμούς.

  4. Οι πιο ικανοί άνθρωποι είναι ισορροπημένοι
    Οι άνθρωποι δεν μπορούν να είναι πολύ καλοί σε πολλά πράγματα. Ανάλογα με τις ικανότητες και την ιδιοσυγκρασία του, ο καθένας εξασκεί κάποιες πτυχές του πιο πολύ κι όταν το κάνει για καιρό γίνεται σπουδαίος. Αυτό είναι κάτι που του δίνει ικανοποίηση.
    Οι επιτυχημένες ομάδες εκμεταλλεύονται τα ισχυρά χαρακτηριστικά των ανθρώπων τους και δεν προσπαθούν να τους κάνουν όλους ίδιους. Αντίθετα, τους αφήνουν ελεύθερους και κοιτάνε να τους εντάξουν αρμονικά στη συνεργασία τους με τους υπόλοιπους.

  5. Οι άνθρωποι χρειάζονται feedback
    Feedback συνήθως σημαίνει αρνητική κριτική. Κι όμως κανένας δεν αποδίδει καλύτερα όταν γίνεται δέκτης αρνητικών σχολίων.
    Τι χρειάζονται οι άνθρωποι; Προσοχή. Ενδιαφέρον. Χρειάζονται να ακούσουν πώς ένοιωσες όταν αυτοί τα πήγαιναν καλά. Ή λιγότερο καλά. Με άλλα λόγια, χρειάζονται αληθινή επικοινωνία. Το feedback είναι ψυχρό και δε λαμβάνει υπόψη του την προσωπικότητα του ανθρώπου.

  6. Οι άνθρωποι μπορούν να αξιολογήσουν τους άλλους αξιόπιστα
    Ακόμα και το πιο τέλειο τεστ αξιολόγησης είναι ανεπαρκές κι αυτό δεν αλλάζει. Ο λόγος είναι ότι στο τέλος πάντα ένας άνθρωπος θα βάζει κάποια βαθμολογία. Αυτή η βαθμολογία θα είναι ένας καθρέφτης του εαυτού του: τι αυτός καταλαβαίνει, τι αυτός βλέπει κι ακούει κι όχι πώς στην πραγματικότητα αποδίδει αυτός που βαθμολογείται.
    Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αποδεχτούμε το πρόβλημα μας, τις προσωπικές μας ανεπάρκειες και να καταγράψουμε το πώς οι άλλοι μας κάνουν να αισθανόμαστε. Είναι ένας παράδοξος αλλά αληθινός δρόμος στο να φτάσουμε σε κάποια λίγο πιο αξιόπιστα συμπεράσματα.

  7. Οι άνθρωποι έχουν δυναμικό
    Τι είναι το δυναμικό: είναι ένας τρόπος να μετρήσεις κατά πόσο ένας εργαζόμενος μπορεί να φέρει μεγαλύτερη αξία, να ωφελήσει δηλαδή, μια εταιρεία. Εξ ορισμού είναι κάτι πολύ ασαφές: τι σημαίνει “μεγαλύτερη αξία”; Και ποιος είναι σε θέση να το κρίνει αυτό αντικειμενικά; Κανένας όσο καλές προθέσεις κι αν έχει.
    Αντίθετα, οι άνθρωποι έχουν ορμή. Η ορμή στη Φυσική είναι το γινόμενο της μάζας επί την ταχύτητα. Η μάζα στην περίπτωση μας είναι τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου: τι του αρέσει να κάνει, τι θέλει να εξασκήσει, πού θέλει να βρίσκεται στο μέλλον. Η ταχύτητα εδώ είναι η επίδοση ενός ανθρώπου σε αυτό που κάνει. Ποιο είναι το έργο του, τι έχει καταφέρει να πετύχει μέχρι σήμερα. Μελετώντας την ορμή ενός ανθρώπου μπορούμε να είμαστε δίκαιοι στην κρίση μας γι’ αυτόν.

  8. Αυτό που είναι το πιο σημαντικό είναι η ισορροπία δουλειάς-ζωής
    Θα ήταν πολύ ωραίο αν ήταν αληθινό. Αλλά δεν είναι, γιατί ισορροπία δεν υπάρχει πουθενά. Κανένας άνθρωπος δεν μπόρεσε να βρει τι είναι αυτό όσο κι αν προσπάθησε. Αυτό που υπάρχει είναι η κίνηση, η διαδοχή πραγμάτων κι ενεργειών που συμβαίνουν στη ζωή μας. Όταν αυτές οι ενέργειες μάς δίνουν χαρά και βαθιά ικανοποίηση, τότε μένουμε υγειείς. Έχουμε και μια ελληνική λέξη για όλα αυτά και η λέξη είναι “ευδαιμονία”.
    Το πιο σημαντικό λοιπόν είναι όταν από την αέναη κίνηση χαιρόμαστε και προοδεύουμε. Αυτό που πρέπει συνεπώς να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε όσο γίνεται περισσότερο την κίνηση και το τι συμβαίνει εκεί.

  9. Η ηγεσία είναι κάτι που ορίζεται
    Ο ηγέτης δεν έχει κανένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό με βάση το οποίο μπορεί να οριστεί. 100 μεγάλους ηγέτες να συγκρίνεις μεταξύ τους, 100 διαφορετικά χαρακτηριστικά θα βρεις στον καθένα τους. Είναι απλώς άνθρωποι που εμπνέουν άλλους ανθρώπους. Δεν μπορούμε να τους ορίσουμε κάπως αλλιώς.
    Το ερώτημα είναι γιατί ακολουθούμε έναν ηγέτη. Είναι γιατί εμείς θέλουμε να νιώσουμε κάποια πράγματα, ότι π.χ. προσπαθούμε να επιτύχουμε κάτι μεγαλύτερο από εμάς. Αυτός λοιπόν ο άνθρωπος, ο ηγέτης, μας βγάζει αυτό που θέλουμε να νιώσουμε. Κυνικό ίσως, αλλά δεν ισχύει;

Ποιους αφορά αυτό το βιβλίο;

Το Nine Lies About Work σίγουρα αφορά όποιον στον τίτλο του έχει το “manager” ή το “leader”. Τον άνθρωπο δηλαδή που έχει την ευθύνη για την απόδοση άλλων ανθρώπων, ομάδων ή ακόμα και μιας εταιρείας.
Δεν είναι εύκολο γιατί συνήθως οι managers δεν έχουν ιδέα για τους ανθρώπους τους και παίζουν ρόλο διεκπεραιωτή ή λυκόσκυλου ή και τα δύο μαζί. Στους ανθρώπους αυτούς το βιβλίο θα αμφισβητήσει κάποια από τα πράγματα που έχουν στο μυαλό τους, αλλά θα βλέπουν το όφελος. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό.

Το βιβλίο αφορά κι όσους εργάζονται σε ομάδες γενικώς. Ειδικά τα πρώτα του κεφάλαια μιλάνε ακριβώς για την ψυχολογία του ανθρώπου που δεν τον αφορά η μεγάλη εικόνα αλλά η καθημερινότητά του. Επειδή όμως αυτή η καθημερινότητα είναι διαφορετική για τους ανθρώπους που πρέπει να πάρουν αποφάσεις, το να δεις τα πράγματα με το βλέμμα κάποιου άλλου είναι πολύ διδακτικό και χωρίς κόστος.

Τέλος, πιστεύω, ότι αυτό το βιβλίο αφορά και γονείς. Γιατί η εκπαίδευση των παιδιών τους έχει να κάνει με διαχείριση ανθρώπων και καταστάσεων, με κρίσεις, με αποτιμήσεις, με πράγματα που δε σχετίζονται μόνο με το αμιγώς εργασιακό περιβάλλον.

Άλλα χαρακτηριστικά - Επίλογος

Το Nine Lies About Work είναι ένα business βιβλίο που θέλει να γίνει best seller με ό,τι αυτό σημαίνει. Είναι δηλαδή ευκολοδιάβαστο, κυλάει άνετα, αποφεύγει δύσκολες λέξεις κι έννοιες. Είναι ένα βιβλίο που θέλει να διαβαστεί γρήγορα. Κάποιες φορές βγάζει ένα λίγο πιο βρετανικό ύφος, αλλά σύντομα αυτό εξαφανίζεται.
Τα κεφάλαια συχνά ξεκινάνε με μικρές ιστορίες, κλασσική πια τακτική για να κρατήσεις το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Οι οποίες όμως ιστορίες υπάρχουν και ενδιάμεσα.
Θα μπορούσε να είναι λίγο πιο μικρό, αλλά γενικά δεν κουράζει καθόλου.

Δεν είναι ένα βιβλίο πρακτικό, με “συνταγές επιτυχίας” και λύσεις ανάγκης σε έκτακτες καταστάσεις. Αυτό το λέω για καλό. Συνήθως αυτά τα βιβλία είναι για πέταμα.
Το Nine Lies About Work από την αρχή το πάει αλλού, είναι φανερό, και το κάθε του κεφάλαιο θα μπορούσε να είναι αφορμή για να ψάξει κι άλλο κάποιος και να εξαντλήσει το εκάστοτε θέμα.

Βρίσκεται στο Amazon και η Kindle έκδοσή του κοστίζει περίπου €20.

Σίγουρα πιστεύω ότι είναι μια πολύ καλή αγορά που δε θα σας απογοητεύσει.

To Journal

Επιστροφή στην κεντρική του Journal.

Ενα απο τα Projects μας

Οπτικά Λιόλιος

Οπτικά Λιόλιος

User Experience Design, User Interface Design & Front-End Development για το e-shop Οπτικά Λιόλιος

Σχεδιάζουμε κι αναπτύσσουμε καλύτερα websites & apps.

Η παρουσίασή μου στο φετινό Match & Develop a Startup The nostalgia factory