Τα παραπλανητικά links
Παράδειγμα: "Όπως έγραψα και παλιότερα, το design του Facebook έχει επιμεληθεί ο ...."
Αυτός ο σύνδεσμος οδηγεί όντως στο Facebook, σε αντίθεση με τα παραπλανητικά links. Αυτά συνήθως κατευθύνουν τον επισκέπτη προς μια άλλη εσωτερική σελίδα π.χ. σε αυτή που δείχνει όλα τα κείμενα με το tag "Facebook".
Η τακτική αυτή, εκτός από παραπλανητική, είναι και εσκεμμένα λανθασμένη 9 στις 10 περιπτώσεις.
Γιατί να συμβαίνει αυτό; Δύο πιθανοί λόγοι είναι:
- Γιατί συνήθως αυτά τα links περιέχουν ελκυστικές λέξεις που προκαλούν τα κλικ. Το οποίο σημαίνει: ευκαιρία ο επισκέπτης να μάθει καλύτερα το website μου, να αυξήσω τις πιθανότητες να διαβάσει περισσότερα κείμενα σε αυτό και παράλληλα να βελτίωσω τα στατιστικά μου.
- Γιατί βοηθάνε το SEO. Δε χρειάζεται τώρα να πούμε όλα τεχνικές λεπτομέρειες εδώ. Αλλά τέτοιου είδους links αυξάνουν την πιθανότητα το website μου να σκαρφαλώσει ψηλά στις αναζητήσεις π.χ. για τη λέξη Facebook όταν αυτή επαναλαμβάνεται ως link μέσα σε αυτό.
Στην ουσία όμως αυτό είναι κακό Web. Γιατί δοκιμάζει τον επισκέπτη σε κάτι αναπάντεχο.
Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που το άνοιγμα των links σε νέο παράθυρο είναι μια συμεριφορά μη αναμενόμενη, έτσι κι αυτά τα παραπλανητικά links είναι μη αναμενόμενα. Μπλοκάρουν τον επισκέπτη, ο οποίος περίμενε κάτι διαφορετικό. Κι αν κρίνω από τη δική μου συμπεριφορά, τον εκνευρίζουν με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια κακή εικόνα για όλο το site.
Όχι ότι δεν υπάρχουν λύσεις. Αν ο κάτοχος του website θέλει πραγματικά να βοηθήσει τους επισκέπτες του, μπορεί να χρησιμοποιησεί ένα σύμβολο σαν αυτό για κάθε link που οδηγεί σε εξωτερική ιστοσελίδα. Το κάνει η Wikipedia εδώ και πολλά χρόνια.
Ακόμα καλύτερα θα ήταν να υποδεικνύει στον επισκέπτη ότι παρότι το link γράφει Facebook, εγώ θα σε οδηγήσω σε κάποιο άλλο σημείο του site μου. Ένα εικονιδιάκι συνοδευόμενο με την ανάλογη επεξήγηση (ως legend) θα αρκούσε.
Δε θέλω να το τραβήξω πολύ το θέμα. Η ουσία είναι ότι όσοι θέλουν να αποφύγουν τα παραπλανητικά links, μπορούν το κάνουν εύκολα.
Το φαινόμενο παρατηρείται σε αρκετά portals του εξωτερικού, αλλά και σε ελληνικά websites. Το ότι τα περισσότερα από αυτά είναι μεγάλα και γνωστά δε σημαίνει ότι δεν κάνουν λάθος. Το αντίθετο. Η τεχνογνωσία τους δείχνει ότι θέλουν να το κάνουν.