porcupine colors

porcupine colors

ΑρχικήJournal › iPad: ο νέος προσωπικός φορητός υπολογιστής

iPad: ο νέος προσωπικός φορητός υπολογιστής

Tο σενάριο aυτό είναι το σύνηθες, και συμβαίνει πια σε αρκετούς ανθρώπους. Με το χρόνο θα συμβαίνει σε όλο και περισσότερους. Η σύνθεση "φορητός υπολογιστής - κινητό τηλέφωνο" είναι το default. Αυτή η σύνθεση θα αλλάξει και ο λόγος είναι το iPad.

Πριν από λίγο καιρό πίστευα ότι το iPad θα κατακτήσει τον κόσμο. Οι πρώτες, κάπως πρόωρες, ενδείξεις λένε ότι πράγματι πουλάει σαν τρελό. Επίσης, έλεγα ότι το iPad δεν απευθύνεται σε geeks, αλλά σε ημι-geeks, ανθρώπους δηλαδή σαν τον ταξιδιώτη της πρώτης πραγράφου.

Ο χρήστης του iPad έχει ανάγκη το Web, το e-mail του και το blog του. Θέλει ν' ακούει μουσική και να βλέπει τις φωτογραφίες του. Να διαβάζει βιβλία, να βλέπει ταινίες και να παίζει παιχνίδια. Τα κάνει αυτά το iPad;

Ναι, τα κάνει ιδανικά. Είναι καλύτερο από οποιονδήποτε φορητό υπολογιστή. Γιατί το iPad είναι πιο εύκολο στη μεταφορά και πολύ απλούστερο στη χρήση του από ένα φορητό ή ακόμα και υποφορητό. Η μπαταρία του διαρκεί πολύ περισσότερο. Η τιμή του, τουλάχιστον στην Αμερική, είναι ανταγωνιστική. Win-win.

Το τέλος των φορητών υπολογιστών

Το iPad θα καταργήσει τους φορητούς υπολογιστές. Αν αυτό ακούγεται υπερβολή, αντί της λέξης "καταργήσει", μπορεί να μπει το "υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό".

Αυτή είναι η τεράστια επιτυχία της Apple και φυσικά του Jobs. Οποιοσδήποτε θα μπορούσε να σκεφτεί μία φορητή οθόνη υπολογιστή που να κάνει τα απαραίτητα. Πολλοί θα μπορούσαν να την υλοποιήσουν. Λίγοι θα μπορούσαν να την κάνουν τόσο όμορφη και χρηστική όσο το iPad. Ελάχιστοι, για την ακρίβεια κανένας πλην της Apple, θα μπορούσαν να ορίσουν από την αρχή την έννοια του personal computing και να την κάνουν να φαίνεται τόσο φυσιολογική εξέλιξη.

Εδώ πια έχουμε ξεφύγει από το αν κάποιος συμπαθεί ή όχι την Apple. Εδώ δεν υπάρχουν fanboys και Apple haters. Εδώ έχουμε να κάνουμε με το πως τα πράγματα αλλάζουν στη δομή τους.

Πριν από περίπου 3 χρόνια η Microsoft μάς έδειξε το Surface (η σελίδα δεν είναι προσβάσιμη χωρίς την εγκατάσταση του plugin Silverlight). Πού είναι το Surface σήμερα; Γιατί μέσα σε αυτά τα 3 χρόνια δεν το έχουμε ακόμα στα χέρια μας; Είναι μήπως ο παραδοσιακός πια συντηρητισμός της Microsoft που μπαίνει στη μέση, το γεγονός ότι δεν είναι ακόμα έτοιμο ή μήπως το ότι τα βασικά έσοδα της εταιρείας έρχονται ακόμα από τα Windows και το Office; Μήπως θα απασχολήσουν αυτά το μέσο χρήστη υπολογιστών; Προφανώς όχι.

Επιπλέον, σε ένα κόσμο όπου τα κλειστά συστήματα και η αδιαφάνεια κατηγορούνται ευθέως, η Apple θριαμβεύει και φτιάχνει ουρές ανθρώπων που επιθυμούν να της δώσουν τα χρήματά τους, παρακάμπτοντας τη μονομανία της.

Μα τι γίνεται σε αυτόν τον κόσμο;

Η ανάγκη για καλό design

Αυτό που γίνεται είναι ότι η ανθρώπινη ανάγκη για καλό design (όμορφος σχεδιασμός και ευκολία στη χρήση) νικάει κάθε θεωρητικό και πρακτικό δισταγμό.

Ο άνθρωπος έχει έμφυτη τάση προς την ομορφιά, όπως αυτή ορίζεται ανά περίοδο, κι επιθυμεί να γίνει μέρος της ζωής του. Όταν το όμορφο γίνεται, απλό στη χρήση και οικονομικά εφικτό, τότε είναι αδύνατο να του αντισταθείς.

Η φανταστική επιτυχία της Apple ήταν ότι αφενός μπόρεσε να διαγνώσει την ανάγκη της εποχής κι αφετέρου να την υλοποιήσει απαράμιλλα. Δεν μπορώ να βρω ούτε ένα λόγο να μην μπει σύντομα το iPad σε κάθε σπίτι. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι το iPad είναι μια συσκευή που ταιριάζει σε κάθε σαλόνι, ανεξάρτητα από το αν ο κάτοχός του ταξιδεύει συχνά ή όχι.

Το iPad είναι και "οικογενειακή υπόθεση". Κανένας υπολογιστής έως σήμερα δεν ήταν τόσο προσιτός στους γονείς και στις ανάγκες των παιδιών τους όσο αυτό. Μία λέξη: Alice in Wonderland.

Το iPad επιπλέον απαλλάσσει κι από περιφερειακά όπως πληκτρολόγιο, ποντίκι και ηχεία. Όχι ότι δε θα βρεθούν κι αυτά στο δρόμο του καταναλωτή. Θα βρεθούν και θα υπάρχουν κι άλλα όπως π.χ. θήκες, stands κλπ. Όμως αυτός είναι ένας επιπλέον τρόπος να βγουν χρήματα. Δεν είναι η ουσία της συσκευής. Η ουσία είναι ότι ο χρήστης θα εξελίξει την αλλήλεπίδρασή με τον υπολογιστή του. Θα εκτελεί ενέργειες πιο άμεσες, που θα ανταποκρίνονται περισσότερο στη φύση του σε σχέση με τους υπολογιστές όπως τους γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Λεπτομέρεια: ένα ακόμα σπουδαίο πράγμα που έχει καταφέρει η Apple είναι να κάνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά να μην έχουν και τόση σημασία. Είναι πια δευτερεύον, αν η μνήμη του όποιου μηχανήματος είναι Χ ή Υ. Είναι σαφέστατα υποβαθμισμένο αν ο επεξεργαστής τρέχει με 100 ή με 150. Σημασία έχει αν η δουλειά σου γίνεται εύκολα κι όπως εσύ θες. Στα μηχανήματα της Apple ο μέσος χρήστης κάνει τη δουλειά του.

Epic fails και epic wins

Μέσα στην τρομακτική επιτυχία συσκευών όπως το iPhone, iTunes, MacBook, iMac κλπ η Apple έχει να επιδείξει και παταγώδεις αποτυχίες όπως π.χ. το Apple TV, Mobile Me, Magic Mouse κλπ. Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι κανένας δεν ξέρει πραγματικά το δρόμο προς το τι έχουμε αληθινά ανάγκη. Δοκιμάζεις, κάνεις λάθη και προχωράς.

Οπωσδήποτε, το γεγονός ότι η Apple έχει μπει στη συνείδηση του κόσμου ως μια εταιρεία με προϊόντα που φέρνουν πολυτέλεια κινδυνεύει λόγω του iPad, όπως εξαιρετικά αναφέρει ο Γεράσιμος στο σχόλιο του στο σχετικό κείμενο που είχα γράψει.

Όμως όλα αυτά στα σίγουρα τα έχουν λάβει υπόψη τους στην Apple. Γνωρίζουν καλά ότι με το iPad σαμποτάρουν όχι μόνο την εικόνα τους, αλλά και προϊόντα τους όπως π.χ. το MacBook Air. Πιστεύω ότι στην Apple υπάρχει η τάση ότι έφτασαν τα όριά τους στο θέμα "φορητός υπολογιστής" και δύσκολα θα πάνε παραπέρα. Έτσι, θυσιάζουν αρκετούς από τους φορητούς τους ώστε ν' ανοίξουν το δρόμο στον πολύ κόσμο. Προβλέπω σύντομα να λανσάρουν ένα νέο προϊόν που να καλύπτει την ανάγκη των geeks να είναι μοναδικοί και να έχουν στα χέρια τους κάτι που να μην είναι για τον πολύ κόσμο. Πιθανόν να πρόκειται για ένα νέο, καλύτερο iPad ή κάτι που ακόμα δεν μπορούμε να φανταστούμε. Ριψοκίνδυνη πρόβλεψη, το ξέρω.

Την ίδια στιγμή, iPad σημαίνει όχι Flash, όχι multitasking, όχι εφαρμογές που δε λειτουργούν όπως η Apple θέλει, κλειστό σύστημα και παράλογες πολλές φορές αποφάσεις. iPad σημαίνει πόλεμος με την Adobe, με τις παιχνιδομηχανές κι έχθρα με το Google. Όλα αυτά είναι αδιάφορα για το μέσο χρήστη του iPad. Η Apple προστατεύει το χρήστη της αφήνοντάς τον έξω απ' όλα αυτά και παράλληλα τον χρησιμοποιεί ως το απόλυτο όπλο για να επιβιώσει στα μέτωπα που η ίδια άνοιξε. Σύντομα θα γνωρίζουμε αν καταλήξει ως ένα epic fail ή epic win. Οι ενδείξεις λένε ότι θα τα καταφέρει.

Όσο περνάει ο καιρός αρχίζουμε να βλέπουμε αυτό που είδαν πριν καιρό στο Cupertino: ότι θα βγάλουν μια καταπληκτική συσκευή για όλο τον κόσμο, που την ίδια στιγμή θα τους φέρει και πολλά προβλήματα σε σχέση με τις ισορροπίες και τους μεγάλους παίκτες στην αγορά. Γυρνώντας πίσω το χρόνο, μπορούμε να δούμε την εικόνα, να μπούμε για λίγο στο μυαλό του Jobs και να φανταστούμε τι θα κάναμε εμείς στη θέση του.

"Έχω τους καλύτερους φορητούς στην κατηγορία των πιο ακριβών. Τους έχω βελτιώσει όλους φτάνοντάς τους στα όριά τους. Έχω ένα MacBook Air που δεν περπάτησε.

Τη ίδια στιγμή υπάρχει η μαζική απόδοχή του iPhone και του νέου τρόπου αλληλεπίδρασης με μια συσκευή. Το ITunes, με όλα τα προβλήματά του, είναι ένα e-shop που έχει δοκιμαστεί στο μοντέλο λειτουργίας που είχα φανταστεί.

Τα λειτουργικά μου συστήματα δουλεύουν ιδανικά για όλες τις συσκευές στις οποίες έχουν δοκιμαστεί.

Νιώθω παντοδύναμος και οι fans μου είναι περισσότεροι από ποτέ. Έχω δείξει τα δόντια μου στην Adobe και την Google, χωρίς σημαντικό κόστος προς το παρόν.

Καιρός να μπω και στον κόσμο των πολλών.

Θα φτιάξω λοιπόν τη συσκευή που θα εκμεταλλεύεται το λειτουργικό μου σύστημα (που ήδη υπάρχει), θα προωθεί τις αγορές (στο κατάστημα που ήδη υπάρχει), θα λειτουργεί με έναν αποδεδειγμένα αποδεκτό τρόπο αλληλεπίδρασης και θα βασιστώ σε μια κοινότητα που τουλάχιστον στην αρχή θα κάνει το buzz που χρειάζομαι.

Θα μιλήσω σε ανθρώπους που δε χρησιμοποιούσαν τα προίόντα μου μέχρι σήμερα. Είναι πολλοί. Θα τους δώσω κάτι που δε θα μπορούν να το αγνοήσουν σε μια τιμή που δε θα μπορούν να αγνοήσουν. Κι αν αυτό φέρει συγκρούσεις, ας φέρει. Εξάλλου, μ' αρέσουν αυτά."

Υπεραπλουστευμένο; Πιθανόν. Δεν παύει όμως να είναι ίσως το καλύτερο business lesson που θα μπορούσαμε να πάρουμε σε αυτόν τον άγριο ωραίο κόσμο.

To Journal

Επιστροφή στην κεντρική του Journal.

Ενα απο τα Projects μας

Myst

MYST

Ανάπτυξη e-shop στην online πλατφόρμα Shopify

Σχεδιάζουμε κι αναπτύσσουμε websites & apps που κερδίζουν. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι τα έργα μας είναι ελκυστικά, προσεγμένα και εξελίσσονται με το χρόνο. Το πιο σημαντικό: είναι κερδοφόρα για εσάς. Γιατί αν τα καταφέρετε εσείς, νικάμε όλοι.

Best. Wallpaper. Ever. Progressive enhancement για όλους